کارشناس خودرو از شنبه تا جمعه ساعت 8:00 الی 20:00

عوارض سالانه خودرو

 عوارض سالانه خودرو

عوارض سالانه خودرو

یک خودرو علاوه بر هزینه مربوط به مسائل فنی و لوازم مورد نیاز، هزینه‌های دیگری دارد که عوارض خودرو نامیده می‌شود. عوارض خودرو به این معناست که مالک خودرو باید بابت تردد در خیابان‌ها و جاده‌های شهری و بین‌شهری مبالغی را پرداخت کند. عوارض خودرو دارای انواع مختلفی می‌باشد که یکی از آن‌ها عوارض سالانه خودرو است. اگر تمایل دارید در ارتباط با عوارض خودرو به خصوص عوارض سالانه، اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.

انواع عوارض خودرو

به طور کلی، 3 نوع عوارض برای هر خودرو وجود دارد. هر خودرو بر اساس مسیرهایی که طی می‌کند باید عوارضی چون عوارض آزادراهی، عوارض طرح ترافیک و عوارض سالانه بپردازد.

عوارض آزادراهی: در عوارض آزادراهی، مالک خودرو باید هزینه‌ای را به دلیل رفت و آمد در آزادراه‌ها بپردازد. در واقع، از طریق دوربین‌هایی که در آزادراه‌ها وجود دارد پلاک خودرو ثبت می‌شود و عوارض آزادراهی مشخص می‌گردد. در گذشته این مبلغ در هنگام سفرهای بین جاده‌ای به ایستگاه‌های عوارضی پرداخت می‌شد اما اکنون پرداخت آن به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اگر این عوارض را در موعد مقرر پرداخت نکنید در نهایت باید مبلغی را به عنوان جریمه بپردازید.

عوارض طرح ترافیک:راننده خودرو در صورتی که در محدوده‌های طرح ترافیک تردد داشته باشد باید عوارض طرح ترافیک پرداخت کند. در تهران هر خودرو برای طی کردن این مسیرها ملزم به پرداخت عوارض است. به همین منظور مالکان خودرو باید در سامانه “تهران من” ثبت‌نام کرده و مجوز ورود به این محدوده را دریافت کنند. در صورتی که شخصی در این سامانه ثبت‌نام نکرده و در محدوده‌های طرح ترافیک تردد داشته باشد با جریمه و عوارض سنگین روبه‌رو خواهد شد.

عوارض سالانه: همه خودروها، از خودروهای سنگین گرفته تا خودروهای معمولی و حتی موتور سیکلت‌ها موظف به پرداخت عوارض سالانه هستند. عوارض سالانه نوع دیگری از عوارض خودرو است که پرداخت آن ضروری است. در ادامه به توضیح بیشتر عوارض سالانه خودرو می‌پردازیم.

در نوع عوارض سالانه خودرو، مالک خودرو باید در پایان هر سال، هزینه استفاده از مسیرهای مختلفی که در آن ها رفت‌وآمد داشته است را بپردازد. پرداخت این هزینه‌ها به عهده مالک خودرو است و مقدار آن در مورد خودروهای مختلف، متفاوت است. عوارض سالانه باید در موعد مقرر پرداخت شود، در غیر این صورت به خودرو مورد نظر جریمه تعلق می‌گیرد.

کارشناسی رایگان خودرو با اقای تست بهترین راه کار برای یک خرید مظمئن

عوارض سالیانه خودرو
عوارض سالیانه خودروعوارض سالیانه خودرو

روش پرداخت عوارض سالانه خودرو

پرداخت عوارض سالانه خودرو به دو صورت حضوری و اینترنتی انجام می‌شود. افرادی که ترجیح می‌دهند در زمان کمتری عوارض را پرداخت کنند به جای مراجعه حضوری می‌توانند از طریق اینترنت این کار را انجام دهند. اگر شما نیز قصد دارید از طریق اینترنت عوارض را پرداخت کنید می‌توانید از طریق برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها اقدام کنید. در این روش، با وارد کردن کمی اطلاعات و انتقال هزینه، عوارض شما پرداخت خواهد شد. از مزایای این نوع پرداخت، صرفه جویی در زمان، هزینه و رهایی از ترافیک‌های درون شهری است.

برای پرداخت حضوری عوارض می‌توان به دفاتر خدمات الکترونیک یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کرد. در شهرستان‌ها به جای دفاتر الکترونیک شهر که معمولا در تهران هستند می‌توان از طریق نزدیک‌ترین شهرداری محل سکونت اقدام کرد. قبل از مراجعه به مراکز موردنظر لازم است مدارکی را آماده کرده و به همراه خود ببرید. این مدارک شامل کارت ملی مالک خودرو، اسناد پرداختی عوارض گذشته و برگ سبز یا سند مالکیت خودرو است. از طریق مراجعه حضوری علاوه بر پرداخت عوارض، چنانچه نسبت به مبلغ موردنظر اعتراض دارید می‌توانید آن را نیز مطرح کنید.

معاوضه خودرو به چه معناست

روش محاسبه عوارض خودرو

محاسبه عوارض سالانه خودرو برطبق آخرین مدل خودرو انجام می‌شود. این محاسبه برای خودروهای تولید داخلی براساس قیمت کارخانه و برای خودروهای وارداتی، براساس هزینه گمرک و حقوق ورودی آن‌ها انجام می‌شود. تا قبل از سال 1398 تعرفه عوارض،1 در 1000 از قیمت خودرو محاسبه می‌شد. در حالی که از سال 98، این میزان به 1.5 در 1000 یا 0.15 درصد از قیمت خودرو، افزایش پیدا کرده است. این هزینه از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده و به وزارت اقتصاد ارسال می‌گردد. پس از آن، شهرداری ارزش خودروها را از طریق وزارت اقتصاد بدست می‌آورد. درصورتی که این هزینه در زمان مقرر پرداخت نشود به ازای هر ماه دیرکرد جریمه دو درصدی به مبلغ اضافه می‌گردد.

دلایل اخذ عوارض خودرو

ممکن است برای افراد بسیاری سوال پیش بیاید که دلیل اخذ عوارض خودرو و این همه الزام برای پرداخت آن چیست؟ به طور کلی دریافت عوارض توسط شهرداری برای مدیریت امور شهری و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی انجام می‌شود. در واقع، سازمان‌های مدیریت شهری تلاش می‌کنند با درآمد حاصل از عوارض به امور شهر رسیدگی کنند و فضایی مناسب برای رانندگی ایمن در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها مهیا سازند.

جمع بندی

 ما در این مطلب به موضوع “عوارض سالانه خودرو” پرداختیم. اگر مطالعه‌ای در ارتباط با قوانین نقل و انتقال خودرو داشته باشید متوجه می‌شوید که پرداخت عوارض سالانه خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به روش‌های مختلفی که امروزه برای این کار وجود دارد، مالکان خودرو می‌توانند به سادگی عمل پرداخت را انجام دهند. در نهایت به یاد داشته باشید پرداخت هزینه در زمان مقرر برایتان بهتر است زیرا در غیر این صورت مجبور به پرداخت جریمه خواهید بود.

همراه ما باشید در مقاله بلاگ اسکای

عوارض سالیانه خودرو
عوارض سالیانه خودرو

خلاصه:

به طور کلی، 3 نوع عوارض برای هر خودرو وجود دارد. هر خودرو بر اساس مسیرهایی که طی می‌کند باید عوارضی چون عوارض آزادراهی، عوارض طرح ترافیک و عوارض سالانه بپردازد. در عوارض آزادراهی، مالک خودرو باید هزینه‌ای را به دلیل رفت‌وآمد در آزادراه‌ها بپردازد. همچنین راننده خودرو در صورتی که در محدوده‌های طرح ترافیک تردد داشته باشد باید عوارض طرح ترافیک پرداخت کند. در نوع عوارض سالانه خودرو نیز، مالک خودرو باید در پایان هر سال، هزینه استفاده از مسیرهای مختلفی که در آن ها رفت‌وآمد داشته است را بپردازد.

پرداخت عوارض سالانه خودرو به دو صورت حضوری و اینترنتی انجام می‌شود. اگر قصد دارید از طریق اینترنت عوارض را پرداخت کنید می‌توانید از طریق برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها اقدام کنید. برای پرداخت حضوری عوارض می‌توان به دفاتر خدمات الکترونیک یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کرد. در شهرستان‌ها به جای دفاتر الکترونیک شهر که معمولا در تهران هستند می‌توان از طریق نزدیک‌ترین شهرداری محل سکونت اقدام کرد. از طریق مراجعه حضوری علاوه بر پرداخت عوارض، چنانچه نسبت به مبلغ موردنظر اعتراض دارید می‌توانید آن را نیز مطرح کنید.

محاسبه عوارض سالانه خودرو برطبق آخرین مدل خودرو انجام می‌شود که برای خودروهای تولید داخلی قیمت کارخانه و برای خودروهای وارداتی، هزینه گمرک و حقوق ورودی آن‌ها محاسبه می‌شود. به این صورت که تا قبل از سال 1398 تعرفه عوارض،1 در 1000 از قیمت خودرو محاسبه می‌شد و از سال 98، این میزان به 1.5 در 1000 یا 0.15 درصد از قیمت خودرو، افزایش پیدا کرده است. به طور کلی دریافت عوارض توسط شهرداری برای مدیریت امور شهری و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی انجام می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست سریع کارشناسی خودرو