کارشناس خودرو از شنبه تا جمعه ساعت 8:00 الی 20:00

قولنامه خرید و فروش خودرو

 قولنامه خرید و فروش خودرو

قولنامه خرید و فروش خودرو

قولنامه خرید فروش خودرو به سندی گفته می‌شود که در هنگام خرید و فروش یک کالا یا ملک تنظیم می‌گردد. یکی از اساسی‌ترین مراحل برای خرید و فروش خودرو به عنوان یک کالا، نوشتن قولنامه است. قولنامه طبق قوانین مشخصی نوشته می‌شود و طرفین معامله موظف هستند به مندرجات آن عمل کنند. هر شخصی قصد خرید یا فروش خودرویی را داشته باشد لازم است در ارتباط با قولنامه اطلاعات کافی را کسب کند. از این رو، ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به موضوع “قولنامه خرید فروش خودرو” بپردازیم.

برای اعزام کارشناس خودرو در محل با شماره رو به رو تماس بگیرید 09128016381

برای دانلود پی دی اف قولنامه خرید و فروش خودرو روی کلمه قولنامه ماشین کلیک کنید : قولنامه ماشین

قولنامه خرید فروش خودرو

مبایعه‌نامه خودرو یک ورق کاغذ است که با استفاده از کاربن دو نسخه آن را آماده می‌کنند. اصل این سند به خریدار و کپی آن به فروشنده تحویل داده می‌شود. قولنامه‌ها هم به صورت تایپ شده و آماده وجود دارند و هم می‌توان آن‌ها را به صورت دستی نوشت. در قولنامه‌هایی که به صورت دستی نگارش می‌شوند اگر امضای دو طرف در پایین صفحه وجود داشته باشد، آن قولنامه صورت قانونی به خود می‌گیرد. بنابراین برای اقدام به خرید و فروش خودرو با هر شخصی بدون استثناء باید قولنامه به طور دقیق نوشته شود.

این سند شامل چندین قسمت است و هر قسمت آن یک ماده نامیده می‌شود. در صورتی که از قولنامه آماده استفاده می‌کنید، لازم است که اطلاعات شخصی را در جاهای خالی بنویسید. در صورتی که قصد دارید قولنامه‌ها را به صورت دستی تنظیم کنید نیز باید تمام ماده‌ها را در قولنامه بگنجانید. برخی از ماده‌های قولنامه خرید و فروش خودروعبارتند از:

همراه ما باشید در مجله بلاگفا 

ماده 1: مشخصات طرفین قرارداد

در این قسمت باید مشخصات خریدار و فروشنده وارد شود. این مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شغل، آدرس و شماره تلفن است. در صورتی که طرف مقابل شما شخص حقوقی است باید مشخصاتی چون نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، آدرس، کد پستی و نام صاحبان امضای مجاز را وارد ورق کنید. اگر شخصی به نمایندگی از شرکت قصد معامله با شما را دارد حتما از صحت اختیارات وی در این زمینه آگاه شوید سپس این نمایندگی را در قولنامه قید کنید.

کارشناسی سیار خودرو در محل با استفاده از جدیدترین دستگاه ها

ماده 2: موضوع و مشخصات مورد معامله

در قسمت موضوع باید فروش خودرو به شخص خریدار و پرداخت مبلغی توسط وی ذکر شود. در قسمت دیگر که شامل مشخصات مورد معامله است نیز باید نوع خودرو، رنگ و مدل آن، سیستم آن، شماره موتور، شماره شهربانی، شاسی و بدنه قید شود.

ماده 3: مبلغ قرارداد

این ماده مربوط به مبلغی است که باید در ازای خرید خودرو پرداخت شود. در این قسمت باید مشخص گردد که چه مقدار از مبلغ مورد نظر به صورت نقد و چه مقدار از آن به صورت چک پرداخت می‎شود. آن گاه باید مشخصات چک، تعداد و تاریخ آن در قولنامه درج شود. علاوه بر آن، شماره حسابی که قرار است به آن مبلغ نقد ارسال شود در قولنامه وارد گردد. همچنین درج تاریخ‌های پرداخت مبلغ نقد هم در قولنامه خودرو لازم است.

ماده 4: شرایط معامله

ماده چهارم قولنامه خرید و فروش خودرو، مربوط به شرایط معامله است. باید اطلاعاتی چون زمان حضور فروشنده و خریدار در مرکز تعویض پلاک، زمان پرداخت وجه، زمان سند زدن و سایر شرایط وارد شود. بهتر است در این قسمت تمامی شرایط لازم را ذکر کنید تا در صورت عمل نشدن به آن، امکان فسخ معامله وجود داشته باشد.

قولنامه دستی

همان طور که از نام آن پیداست به صورت دستی نوشته و تایپ می‌شود و با آرم قوه قضائیه نیست. معمولا این نوع قولنامه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که طرفین معامله همدیگر را از قبل می شناسند یا از قبل در مورد خرید و فروش توافقات لازم را کرده‌اند و می خواهند معامله را بین خود انجام دهند. مواد قولنامه دستی هیچ تفاوتی با قولنامه تایپ شده ندارد. در قولنامه دستی هم باید تمامی مواد و شرایط به صورت دقیق و واضح ذکر شود.

از نظر اعتبار، قولنامه دستی همانند قولنامه آماده است و نزد مراجع قضایی قابل قبول می‌باشد. البته لازم است امضای دو طرف حتما پایین قولنامه باشد و در این مورد الزامی به امضای شخص شاهد نیست. وجود امضای شاهد اگر چه فرایند اثبات ادعا را راحت‌تر می کند اما نبود آن باعث بی‌اعتباری قولنامه نمی‌شود.

در هر حال، اگر قصد نوشتن قولنامه به صورت دستی را دارید باید تمامی مشخصات و اطلاعات را به صورت دقیق و خوانا وارد کنید، به گونه ای که هیچ ابهامی در آن وجود نداشته باشد. هر بند و ماده را به صورت واضح ذکر کنید و مبالغ را هم به صورت حروف و هم عدد بنویسید. از چسب روی مبالغ استفاده کنید تا امکان تغییر آن وجود نداشته باشد. امضای یک شاهد هم در پایین قولنامه می‌تواند اطمینان شما را بیشتر کند.

قولنامه معاوضه خودرو
قولنامه معاوضه خودرو

بخوانید : قولنامه خودرو چگونه تنظیم می‌شود

هزینه نگارش قولنامه

معمولا برای نگارش قولنامه خرید و فروش خودرو، هزینه‌ای به نویسنده تعلق می‌گیرد. هزینه نگارش به صورت درصدی از قیمت خودرو است که حدود 1 تا 1.4 درصد از قیمت ماشین را شامل می‌شود. خیلی اوقات این مبلغ به صورت توافقی است و بر‌اساس تصمیم طرفین معامله و شخص نویسنده تعیین می‌شود. معمولا نصف این هزینه را خریدار و نصف دیگر آن را فروشنده به نویسنده پرداخت می‌کند.

برخی از نکات قولنامه خرید و فروش خودرو

نکات بسیاری در ارتباط با قولنامه خودرو وجود دارد که گاهی اوقات طرفین معامله به آن توجهی نمی‌کنند. همین موضوع بعدها می تواند باعث ایجاد مشکل برای آن‌ها شود. بنابراین چه فروشنده و چه خریدار باشید لازم است قبل از قولنامه کردن، آشنایی لازم را در این باره کسب کنید. برخی از نکات قولنامه خرید فروش خودرو عبارتند از:

1. قبل از نگارش قولنامه، حتما بیمه نامه خودرو را بررسی کنید. از طریق اطلاعات مندرج در بیمه‌نامه می‌توان فهمید که خودرو تصادف داشته یا خیر؟ اگر تصادف داشته چند بار اتفاق افتاده است؟

2. در زمان نگارش قولنامه، میان دو ورق قرارداد یک کاربن قرار دهید. در آخرین مرحله و قبل از امضای دو طرف قرارداد، کاربن را بردارید تا نسخه اصلی امضا شود.

3. مشخصات مربوط به دو طرف از روی مدارک شناسایی و مشخصات ماشین از روی مدارک معتبر نگهداری می‌گردد. همچنین لوازم و وسایل جانبی خودرو در قرارداد درج گردد.

4. مبلغ خودرو باید در قولنامه ذکر شود. همچنین تعیین گردد که چه مقدار آن به صورت نقد و چه مقدار آن به صورت چک پرداخت خواهد شد. در صورت پرداخت با چک باید اطلاعات مربوط به تاریخ، تعداد چک و… ذکر شود.

5. تمام شروطی که بین طرفین قرارداد تعیین شده است، در قولنامه خرید و فروش خودرو قید شود.

6. سعی کنید قولنامه را در بنگاه‌های معتبر و دارای جوازکسب تنظیم کنید. در این صورت باید طرفین قرارداد یک شاهد عادل به‌همراه داشته باشند تا قسمت مربوطه در قرارداد را امضا کنند.

کارشناسی سیار خودرو در محل چگونه امکان پذیر است

خلاصه:

مبایعه‌نامه خودرو یک ورق کاغذ است که با استفاده از کاربن در نسخه تهیه می‌شود. اصل سند به خریدار و کپی آن به فروشنده تحویل می‌گردد. برای اقدام به خرید و فروش خودرو با هر شخصی بدون استثناء باید قولنامه به طور دقیق نوشته شود. در صورتی که قصد دارید قولنامه‌ها را به صورت دستی تنظیم کنید باید تمام ماده‌ها را در قولنامه بگنجانید. ماده‌های قولنامه شامل مشخصات طرفین معامله، موضوع و مشخصات مورد معامله، مبلغ معامله، شرایط معامله و … است.

معمولا برای نگارش یک قولنامه، هزینه‌ای به نویسنده تعلق می‌گیرد. هزینه نگارش به صورت درصدی از قیمت خودرو است که حدود 1 تا 1.4 درصد از قیمت ماشین را شامل می‌شود. خیلی اوقات این مبلغ به صورت توافقی است و بر‌اساس تصمیم طرفین معامله و شخص نویسنده تعیین می‌شود. معمولا نصف این هزینه را خریدار و نصف دیگر آن را فروشنده به نویسنده پرداخت می‌کند.

قولنامه خرید و فروش خودرو
قولنامه خرید و فروش خودرو

پیج اینستاگرام اقای تست را دنبال کنید.

حال که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

4/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه

  • مقاله خوب ومفیدی بود

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست سریع کارشناسی خودرو